Selasa, 26 Jun 2012

Wakafkan Ekuiti Untuk Menampung Kekurangan Bilionair Melayu

oleh Tan Sri Muhammad Ali Hashim

Beberapa akhbar nasional minggu lepas melaporkan senarai warga Malaysia terkaya.   Laporan yang memetik artikel majalah Malaysian Business menonjolkan Robert Kuok sebagai warga Malaysia terkaya dengan nilai harta berjumlah RM45.7 bilion.  Kuok diikuti Ananda Krishnan dengan RM42.9 bilion milik beliau. Daripada jumlah 10 orang terkaya dalam senarai itu terdapat cuma seorang anak Melayu, iaitu Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhary di tempat kelima (RM9.5 bilion).      

Ini bermakna, dari segi jumlah bilangan 10 bilionair terkaya, Melayu mempunyai bahagian 10 peratus. Namun, dari segi nilai kekayaan, nilai harta Syed Mokhtar cuma merupakan 6.1 peratus daripada jumlah RM155.7 bilion yang dimiliki oleh sepuluh bilionair terkaya di Malaysia. Dalam senarai 40 orang warga terkaya Malaysia pula terdapat 8 orang Melayu-Muslim, iaitu cuma 20 peratus. Namun dari segi nilai harta, lapan orang Melayu-Muslim memiliki hanya RM19.9 bilion, atau 10.3 peratus daripada jumlah besar RM193.2 bilion nilai harta milik 40 warga terkaya. Jelas sekali ketinggalan dan betapa jauh terpinggirnya Melayu dalam pembahagian harta kekayaan negara berdasarkan pembahagian milik individu.

Laporan menyenaraikan individu jutawan dan bilionair terkaya menjadi satu 'trend' yang semakin menarik perhatian masyarakat Malaysia. Ia sebenarnya mencontohi negara kapitalis Barat, terutama Amerika Syarikat, yang ghairah menjadikan jutawan dan bilionair individu sebagai ikon masyarakat menerusi senarai "Fortune 500" dan majalah Forbes.

Di Barat, khasnya di Amerika Syarikat yang mengamalkan sistem ekonomi kapitalis berciri individualistik ekstrem, keghairahan menonjolkan individu terkaya sememangnya telah menjadi tradisi. Semua warga bisnes dan korporat akan berlumba-lumba untuk mendapat tempat dalam senarai seperti ini. Siapa yang tidak mahu jadi kaya-raya!

Namun, perhatikan juga hakikat bahawa senarai orang terkaya mustahil dipenuhi pendidik, ilmuan, saintis, ahli politik, pentadbir kerajaan, petani dan nelayan atau pekerja biasa - melainkan jika mereka mempunyai kepentingan besar dalam bisnes dan korporat. Inilah antara punca utama terdapatnya jurang miskin-kaya dalam semua masyarakat yang mengamalkan sistem kapitalis yang semakin melebar luas ketidak-adilannya di seluruh dunia.


Memasuki dan mendapat tempat dalam senarai jutawan dan bilionair menjadi aspirasi hidup setiap warga bisnes dan korporat Amerika, iaitu dalam konteks sebuah negara sekular-materialis dengan falsafah hidup mengutamakan kebendaan.  Justeru, mana-mana golongan dalam masyarakat Barat yang kecil jumlah jutawannya, (seumpama golongan Melayu di Malaysia yang nilai harta antara jutawan terkaya cuma mencapai 1 peratus), akan dianggap lemah berbanding golongan lain, tidak berjaya, dipandang rendah dan disifatkan "masih belum sampai - has not arrived!"

Apakah dengan rendahnya bilangan jutawan dan bilionair individu Melayu-Muslim, umat Islam Malaysia harus turut memandang diri mereka kerdil, lemah dan "belum sampai" ke satu taraf ekonomi yang boleh membanggakan?  Adakah kerana itu mereka "ketinggalan", justeru darjat sosial mereka juga harus di pandang jauh lebih rendah daripada kaum lain?

Ada bahayanya jika kita terlalu terpengaruh dengan persepsi Barat terhadap hak milik harta kekayaan peribadi dan individualistik. Kerana persepsi ini akan membuat ramai Melayu memberi keutamaan tinggi kepada dasar dan strategi menambah bilangan jutawan dan bilionair individu Melayu-Muslim.  Kesannya, ada yang akan sanggup mencipta "jutawan dan bilionair segera" dengan menswasta atau “memfaraidkan” ekuiti milik GLC kepada individu.  Kerajaan juga boleh terpengaruh dengan pendekatan liberalisasi sehingga merancang untuk melepaskan pegangan dalam GLC tanpa berfikir panjang terhadap kesan sampingan yang memudaratkan kepentingan masa depan bangsa dan negara.

Apakah ada pilihan alternatif bagi Melayu-Muslim menguasai syarikat berbilion ringgit tanpa melebarkan jurang kaya-miskin, juga tanpa mengakibatkan ketidak-adilan meluas yang berlaku sekiranya hak milik GLC diswastakan?

Paradoks ini penting diatasi dengan penuh hikmah.  Kerana, berlainan dengan nilai hidup Amerika yang berciri individualitik, masyarakat Melayu yang beragama Islam adalah berciri umat jemaah.  Nilai hidup berjemaah menuntut pendekatan dasar dan strategi bercorak ijtimaai yang berupaya menggembleng tenaga dan keupayaan individu, tetapi bukan untuk kepentingan peribadi semata-mata.  Sebaliknya untuk membawa sebanyak manfaat kepada jumlah terbesar warga negara, selain memakmur dan melestarikan kehidupan turun temurun.


Islam tidak anti kekayaan, malah kuat pro-bisnes sebagai salah satu sunnah besar Rasulullah SAW.  Demikian juga, Islam tidak anti harta milik peribadi.   Malah harta kekayaan peribadi dan swasta dilindungi dengan tegas oleh syarak.  Namun Islam juga tegas menganjurkan umatnya menegakkan keadilan.  Umat Islam diseru supaya tidak membiarkan harta kekayaan beredar cuma di kalangan golongan kaya sahaja dalam masyarakat.   Lihat Al Qur’an, Ayat 7, Surah Al Hasyr (59;7) yang sebahagian daripadanya bermaksud “… supaya harta-harta itu tidak hanya beredar di antara orang-orang kaya dari kalangan kamu.”


Masyarakat Islam Malaysia telah pun menyambut seruan ini, menjadikannya falsafah dan prinsip yang diterap ke dalam pendekatan dan strategi nasional, terutama di bawah Dasar Ekonomi Baru (DEB).  Jutawan individu diketengahkan, tetapi bukan dengan mengenepikan hak dan kepentingan masyarakat besar dan kepentingan jangka panjang generasi muda dan generasi akan datang.  


Di sinilah letaknya rasional dan pertimbangan utama negara dalam menentukan supaya sebahagian daripada hak milik ekuiti negara dipegang oleh institusi amanah dan GLC.   Perhatikan, dengan kehadiran GLC sebagai institusi amanah dari sejak DEB dilancar, kepentingan besar masyarakat Malaysia untuk semua kaum dan keturunan lebih terjamin, terlindung dan terpelihara. Hasil daripada DEB, keadilan ekonomi dan kesejhteraan sosial dapat kita nikmati sampai ke hari ini.


Perhatikan juga betapa hak milik GLC sebagai institusi amanah berupaya memperkasa rakyat majoriti dan membela kedudukan mereka. Kehadiran GLC besar impaknya kepada pemerkasaan ummah, sekalipun semuanya bukan milik mereka secara langsung di sisi undang-undang.   Sebagai bukti, daripada 20 syarikat tersenarai (PLC) di Bursa Malaysia pada 17 Februari, 2012, 8 adalah milik GLC.  Nilai pasaran modal (market capitalization) 8 syarikat ini berjumlah RM304.7 billion, iaitu 42.9 peratus daripada jumlah nilai untuk ke 20 syarikat PLC teratas.  Seterusnya, GLC seperti Johor Corporation memiliki 4 syarikat PLC dalam senarai 100 syarikat terbesar.  Nilai keseluruhan syarikat PLC ini berjumlah RM13.7 bilion, iaitu memberikan kumpulan JCorp kedudukan ke 25 antara syarikat PLC di Malaysia, mengatasi syarikat Nestle Bhd.

Selain itu, peranan GLC sebenarnya diiktiraf di beberapa negara lain seperti Republik Rakyat China, Singapura dan Brazil.   Majalah The Economist, The World in 2012 menyatakan nilai pasaran modal (market capitalization) Bursa RR China membabitkan 80 peratus milik GLC, dan di Brazil 38 peratus.   RR China, Singapura dan Brazil berpendirian tegas tidak menciplak sepenuhnya sistem kapitalis Barat dan sedang giat membina sistem pasaran alternatif.   Kenapa pula Malaysia harus menciplak Kapitalis Barat secara membabi-buta?


Malangnya, nilai tinggi harta milik GLC sebagai institusi amanah langsung tidak diambil kira dalam senarai 40 warga terkaya Malaysia, kerana tumpuan masyarakat turut keterlaluan memberi keutamaan kepada harta milik peribadi.  Seperti dinyatakan, ekuiti milik GLC dalam syarikat tersenarai melebihi 42 peratus, iaitu satu jumlah yang bukan kecil. Dalam kata lain, setelah diambil kira kepentingan nilai aset milik GLC yang mewakili semua warga negara, golongan majoriti rakyat Malaysia yang sebahagian besarnya bukan dari kalangan bisnes dan korporat, termasuk golongan miskin, turut mendapat tempat dan turut diperkasa kedudukan ekonomi dan sosial mereka.


Justeru, kedudukan kepentingan majoriti rakyat dalam ekuiti negara yang dimiliki menerusi institusi amanah GLC wajar dan wajib dipertahankan dan tidak harus dipandang ringan atau langsung terbiar diswastakan sewenang-wenangnya. Jika kekayaan milik GLC amanah diswastakan juga, ia akan menjanjikan konflik sosial dan ketidakstabilan politik satu hari nanti, seperti sedang berlaku di Eropah, Amerika dan beberapa negara Arab di Asia Barat. Alangkah moleknya, untuk memantapkan lagi kepentingan rakyat jelata supaya lestari dan kekal berpanjangan, sekiranya sebahagian daripada ekuiti amanah milik GLC ini diwakafkan di bawah kendalian institusi Waqaf Korporat!


Mewakafkan sebahagian ekuiti milik GLC menepati potensi wakaf sebagai penjana pembangunan umat, di samping menjanjikan hak milik kekal berpanjangan insya Allah, sekaligus menegakkan keadilan masyarakat. Mewakafkan ekuiti sebenarnya juga merupakan satu langkah “penswastaan”, iaitu mengikut kaedah Islamik. Ia jelas menepati seruan Titah Duli Yang Teramat Mulia Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah di Seminar Wakaf yang dianjurkan di Kuala Lumpur baru-baru ini.


Antara lain, Baginda berpendapat Waqaf Korporat “…adalah kaedah yang berupaya menampung lubang-lubang ketirisan yang pernah berlaku. Ia adalah jarum dan benang yang berupaya menjahit dan mencantumkan kembali dasar (DEB) yang telah dirobek dan dikoyakkan oleh perbuatan-perbuatan menyimpang di masa lalu.”

Kesimpulannya, Waqaf Korporat harus GLC utamakan. Tegas Baginda, "Ummah pada tahun 1433 Hijrah, perlu berani melakukan penghijrahan strategi, berhijrah dari kaedah berfokuskan individu kepada kaedah berasaskan institusi.  Konsep Waqaf Korporat difikirkan sebagai satu alternatif yang berpotensi menggantikan kaedah sedia ada."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan