Oleh : IbnuGhazali
Sikap mengkritik kerana kebenaran yang lahir daripada nilai hormat-kritis amat perlu dalam pembentukan budaya ilmu bagi individu, kelompok, jama’ah, masyarakat dan Negara.
Hujjatul Islam Imam al-Ghazali merupakan tokoh yang tidak asing lagi dalam menyumbang kepada agama. Sumbangan beliau terdiri daripada perlbagai disiplin ilmu. Beliau berjaya menguasai ilmu falsafah hanya dalam tempoh dua tahun bergurukan dirinya sendiri. Kemampuan yang dimiliki menarik perhatian ramai orang terhadap pemikirannya sama ada pengikutnya ataupun musuh.
Tahafut al-Falasifah, salah satu karya agung al-Ghazali yang terhasil daripada nilai ini telah memberikan kritikan yang terperinci tentang kekeliruan ahli falsafah Islam yang dipengaruhi oleh unsur dan pemikir Yunani. Sikap yang ditonjolkan oleh beliau membuka ruang kepada generasi selepasnya untuk mengkaji agar ketemu kebenaran yang dimaksudkan.
Kepakaran yang dimiliki oleh Imam al-Ghazali dalam kepelbagaian ilmu amat berperanan dalam pembentukan generasi Salahuddin Al-Ayyubi satu ketika dahulu. Bagi golongan yang menolak kaedah al-Ghazali dalam melahirkan seorang pahlawan perkasa Sultan Salahuddin al-Ayyubi yang berjaya membebaskan Baitul Maqdis daripada kaum laknatullah perlulah menampakkan jalan seperti yang telah ditunjukkan oleh Hujjatul Islam kearah pembebasan Palestin.
Perlu bagi kita mengikut jejak langkah ahli agama selepas para sahabat, tabi’ dan tabi’in kerana sabda baginda :
“Sebaik-baik abad (generasi) adalah abadku. Kemudian yang sesudah mereka, kemudian yang sesudah mereka”
Generasi kepimpinan sekarang ketandusan pengisian dari aspek aqal, roh dan nafsu khususnya pemimpin gerakan Islam. Tidak mustahil jika gerakan Islam sekarang dipandang rendah oleh masyarakat, masyarakat Islam sendiri. Dalam skop yang lebih jelas dapat dilihat apabila seseorang yang menggelar diri mereka sebagai aktivis umat, hanya menumpukan perhatian kepada aktivisme lantas terus mengabaikan intelektualisme dan mujahadah diri. Sedangkan sebagai seorang aktivis umat, perlulah memiliki keseimbangan dalam ketiga-tiga aspek.
Contoh yang ingin saya bawakan, mungkin amat pahit buat orang yang telah lama terlibat dalam gerakan Islam tapi ingin juga saya nyatakan agar kita sama-sama dapat muhasabah diri. Apabila melihat abang-abang yang amat berpengalaman dalam persatuan, saya dapat melihat dengan jelas situasi ini. Sebenarnya hal ini bukan merupakan isu baru, namun di manakah penghujungnya? Bagi gerakan Islam (gerakan pelajar) yang menjadikan ’Budaya Ilmu’ sebagai orientasi gerakan, penerapan budaya ilmu tidak dapat dilihat. Adakah dengan membawa buku kemana-mana sahaja telah dianggap sebagai gerakan yang berjaya memugar budaya ilmu? Sedangkan apabila berbicara hanya kata-kata kosong yang keluar mulut.
Di sini dilampirkan nukilan puisi pemikir Islam untuk renungan kita :
RISALAH UNTUK AKTIVIS UMAT
Runtuhan bangunan dan kota bedilan meriam
Tangisan bayi dan laungan insan kelaparan
Derita di wajah Hawa dinoda tentera
Tengkorak bersepahan di padang luka;
Mudah mengaut simpati umat ku
Para aktivis segera ke hilir ke hulu
Dari kampus ke hujung desa dan pinggir kota
Kering tekak menyebar cerita: umat derita!
Dan putaran sengsara umat tiada putusnya
Dari helah kejam Yahudi ke angkara Serbia
Para aktivis tiada gentar bersuara lantang
"Ayuh! Kita tentang segala petualang!"
Tapi runtuhan tiang-tiang mahligai ilmu dan iman
Tidak terkesan pada badan dan bangunan
Hanya terpapar pada budi dan bahasa
Jelas terang pada hati nan tiada buta.
Dan keluhan ilmuan dalam pendakian
Mencari makna dua kehidupan
Memerah akal menggilap pekerti
Menimba hikmat Ali dan Ghazzali
Membangun lembaga pengajian tinggi
Menghimpun alim mutaallim sejati;
Dan bila pewaris Nabi mengedar piala
Minuman budi dan akal perkasa
Ingin membina bangsa semesta
Mengangkat amanat junjungan Mustafa.
Para aktivis menggeleng kepala…..
Perjuangan apa sebegini rupa?
Tiada darah tumpah tiada rumah musnah?
Tiada Hawa diratah tiada bayi dimamah?
Hanya dakwat terhimpun di muka surat
Hanya kata-kata yang mudah dibuat!
Kehancuran khazanah ilmiah pada mereka
Akibat kedegilan ilmuan terlalu leka
Dengan kertas kertas lama dan kata-kata
Dengan ide-ide yang tak dapat diniaga
Pemahaman tentang Tuhan dan segala sifat
Pemurnian jiwa dari khilaf dan khurafat
Bukan berupaya mengisi perut lapar
Bukan mampu menangkis peluru liar!
Aktivis mencari kuasa membina bangsa
Kuasa sebenar dalam dada tiada nyata
Bila kuasa tergenggam sedikit
Namun harta berganda berbukit
Jiwa hampa menjelma belangnya
Dianggap musuh segala hukama!
Nilai akhlak terpaku di libas zahir
Wibawa agama dirujuk ke pena Kafir!
Kata-kata di muka kertas beratnya hakiki
Tersimpan khazanah Ilahi dan mutiara insani
Jika digali-gilap disimpul makna dalam dada
Jika diserap pada ribuan jiwa remaja dan dewasa
Jika dipimpin helang ilmi menerbang di langit luas
Mengawal padang dari belalang dan haiwan buas
Para aktivis: bermukimlah di taman adabi
Sungguhnya kekuatan kita bermula di sini
Membangun bangsa berjiwa singa berhati mulia
Kita mampu bangkit semula, percayalah hamba!
Wan Mohd Nor Wan Daud
Buku "Mutiara Taman Adabi"
Februari 2003
(http://sitifauziana.multiply.com/journal/item/56/Puisi_Risalah_Untuk_Aktivis_Umat)
Tidak dinafikan ramai abang-abang yang menghayati budaya ilmu, apabila berbicara sandaran sumber dan kupasan buku-buku ilmiah dilontarkan. Inilah sepatutnya yang perlu ada bagi orang yang berkecimpung dalam gerakan Islam khususnya barisan qiyadah.
Akhirnya jika nilai yang lahir daripada budaya ilmu tidak dimiliki oleh individu, tidak akan berhasil Tahu, Faham, Amal dalam kehidupan harian kita.
Wallahua’lam...
Sikap mengkritik kerana kebenaran yang lahir daripada nilai hormat-kritis amat perlu dalam pembentukan budaya ilmu bagi individu, kelompok, jama’ah, masyarakat dan Negara.
Hujjatul Islam Imam al-Ghazali merupakan tokoh yang tidak asing lagi dalam menyumbang kepada agama. Sumbangan beliau terdiri daripada perlbagai disiplin ilmu. Beliau berjaya menguasai ilmu falsafah hanya dalam tempoh dua tahun bergurukan dirinya sendiri. Kemampuan yang dimiliki menarik perhatian ramai orang terhadap pemikirannya sama ada pengikutnya ataupun musuh.
Tahafut al-Falasifah, salah satu karya agung al-Ghazali yang terhasil daripada nilai ini telah memberikan kritikan yang terperinci tentang kekeliruan ahli falsafah Islam yang dipengaruhi oleh unsur dan pemikir Yunani. Sikap yang ditonjolkan oleh beliau membuka ruang kepada generasi selepasnya untuk mengkaji agar ketemu kebenaran yang dimaksudkan.
Kepakaran yang dimiliki oleh Imam al-Ghazali dalam kepelbagaian ilmu amat berperanan dalam pembentukan generasi Salahuddin Al-Ayyubi satu ketika dahulu. Bagi golongan yang menolak kaedah al-Ghazali dalam melahirkan seorang pahlawan perkasa Sultan Salahuddin al-Ayyubi yang berjaya membebaskan Baitul Maqdis daripada kaum laknatullah perlulah menampakkan jalan seperti yang telah ditunjukkan oleh Hujjatul Islam kearah pembebasan Palestin.
Perlu bagi kita mengikut jejak langkah ahli agama selepas para sahabat, tabi’ dan tabi’in kerana sabda baginda :
“Sebaik-baik abad (generasi) adalah abadku. Kemudian yang sesudah mereka, kemudian yang sesudah mereka”
Generasi kepimpinan sekarang ketandusan pengisian dari aspek aqal, roh dan nafsu khususnya pemimpin gerakan Islam. Tidak mustahil jika gerakan Islam sekarang dipandang rendah oleh masyarakat, masyarakat Islam sendiri. Dalam skop yang lebih jelas dapat dilihat apabila seseorang yang menggelar diri mereka sebagai aktivis umat, hanya menumpukan perhatian kepada aktivisme lantas terus mengabaikan intelektualisme dan mujahadah diri. Sedangkan sebagai seorang aktivis umat, perlulah memiliki keseimbangan dalam ketiga-tiga aspek.
Contoh yang ingin saya bawakan, mungkin amat pahit buat orang yang telah lama terlibat dalam gerakan Islam tapi ingin juga saya nyatakan agar kita sama-sama dapat muhasabah diri. Apabila melihat abang-abang yang amat berpengalaman dalam persatuan, saya dapat melihat dengan jelas situasi ini. Sebenarnya hal ini bukan merupakan isu baru, namun di manakah penghujungnya? Bagi gerakan Islam (gerakan pelajar) yang menjadikan ’Budaya Ilmu’ sebagai orientasi gerakan, penerapan budaya ilmu tidak dapat dilihat. Adakah dengan membawa buku kemana-mana sahaja telah dianggap sebagai gerakan yang berjaya memugar budaya ilmu? Sedangkan apabila berbicara hanya kata-kata kosong yang keluar mulut.
Di sini dilampirkan nukilan puisi pemikir Islam untuk renungan kita :
RISALAH UNTUK AKTIVIS UMAT
Runtuhan bangunan dan kota bedilan meriam
Tangisan bayi dan laungan insan kelaparan
Derita di wajah Hawa dinoda tentera
Tengkorak bersepahan di padang luka;
Mudah mengaut simpati umat ku
Para aktivis segera ke hilir ke hulu
Dari kampus ke hujung desa dan pinggir kota
Kering tekak menyebar cerita: umat derita!
Dan putaran sengsara umat tiada putusnya
Dari helah kejam Yahudi ke angkara Serbia
Para aktivis tiada gentar bersuara lantang
"Ayuh! Kita tentang segala petualang!"
Tapi runtuhan tiang-tiang mahligai ilmu dan iman
Tidak terkesan pada badan dan bangunan
Hanya terpapar pada budi dan bahasa
Jelas terang pada hati nan tiada buta.
Dan keluhan ilmuan dalam pendakian
Mencari makna dua kehidupan
Memerah akal menggilap pekerti
Menimba hikmat Ali dan Ghazzali
Membangun lembaga pengajian tinggi
Menghimpun alim mutaallim sejati;
Dan bila pewaris Nabi mengedar piala
Minuman budi dan akal perkasa
Ingin membina bangsa semesta
Mengangkat amanat junjungan Mustafa.
Para aktivis menggeleng kepala…..
Perjuangan apa sebegini rupa?
Tiada darah tumpah tiada rumah musnah?
Tiada Hawa diratah tiada bayi dimamah?
Hanya dakwat terhimpun di muka surat
Hanya kata-kata yang mudah dibuat!
Kehancuran khazanah ilmiah pada mereka
Akibat kedegilan ilmuan terlalu leka
Dengan kertas kertas lama dan kata-kata
Dengan ide-ide yang tak dapat diniaga
Pemahaman tentang Tuhan dan segala sifat
Pemurnian jiwa dari khilaf dan khurafat
Bukan berupaya mengisi perut lapar
Bukan mampu menangkis peluru liar!
Aktivis mencari kuasa membina bangsa
Kuasa sebenar dalam dada tiada nyata
Bila kuasa tergenggam sedikit
Namun harta berganda berbukit
Jiwa hampa menjelma belangnya
Dianggap musuh segala hukama!
Nilai akhlak terpaku di libas zahir
Wibawa agama dirujuk ke pena Kafir!
Kata-kata di muka kertas beratnya hakiki
Tersimpan khazanah Ilahi dan mutiara insani
Jika digali-gilap disimpul makna dalam dada
Jika diserap pada ribuan jiwa remaja dan dewasa
Jika dipimpin helang ilmi menerbang di langit luas
Mengawal padang dari belalang dan haiwan buas
Para aktivis: bermukimlah di taman adabi
Sungguhnya kekuatan kita bermula di sini
Membangun bangsa berjiwa singa berhati mulia
Kita mampu bangkit semula, percayalah hamba!
Wan Mohd Nor Wan Daud
Buku "Mutiara Taman Adabi"
Februari 2003
(http://sitifauziana.multiply.com/journal/item/56/Puisi_Risalah_Untuk_Aktivis_Umat)
Tidak dinafikan ramai abang-abang yang menghayati budaya ilmu, apabila berbicara sandaran sumber dan kupasan buku-buku ilmiah dilontarkan. Inilah sepatutnya yang perlu ada bagi orang yang berkecimpung dalam gerakan Islam khususnya barisan qiyadah.
Akhirnya jika nilai yang lahir daripada budaya ilmu tidak dimiliki oleh individu, tidak akan berhasil Tahu, Faham, Amal dalam kehidupan harian kita.
Wallahua’lam...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan