Selasa, 9 Jun 2009

Komunisme dan Sekularisme?

Oleh : IbnuGhazali

Saya suka untuk memetik pandangan dalam ruangan kolumnis daripada salah satu akhbar berkenaan isu yang hangat diperkatakan baru-baru ini.
“Melihat Chin Peng dari sudut berbeza”.


Tajuk yang dipapar amat menarik bagi saya untuk memahami isi kandungannya. ”
...Islam menentang kedua-dua ideologi Komunisme dan Sekularisme. Islam juga dengan keras menentang ISA yang dicadangkan untuk digunakan kepada Chin Peng dan mereka yang bersimpati dengan beliau”. Antara pendapat yang dilontarkan oleh penulis dalam ruangan berkenaan.




Saya bukan berniat untuk menidakkan apa yang dinyatakan tetapi hanya ingin melontarkan persoalan demi kebenaran dan keadilan. Pada fahaman saya berdasar kenyataan yang dibuat, ideologi Sekularisme lebih buruk daripada Komunisme.


Pada hemat saya, kalian lebih arif dalam menilai kedua-dua fahaman ini.


Saya ingin menyelit berkenaan input yang diperoleh setelah melihat dokumentari berkenaan Rosli Dhobi, Pembunuh atau Pejuang? (kalau sahabat masih ingat dalam buku teks sejarah sekolah ada mengisahkan perjuangan beliau bersama sahabat-sahabat). Beliau yang pada ketika pembunuhan Sir Duncan Steward hanya berumur 17 tahun telah berjaya menyemangati roh pejuang dalam membebaskan tanah air daripada cengkaman penjajah British.



Jika kita anak muda sekarang berumur 20 tahun, apakah yang kita perjuangkan?

Filem Bukit Kepong yang ditayang melalui TV2 beberapa hari lepas juga mengetuk ruang pemikiran saya. Sebelum ini saya hanya melihat filem berkenaan tanpa menggunakan
’critical thinking’. Jika dahulu, ramai yang sanggup menggadai nyawa dan harta untuk menentang penjajah dan komunis tetapi kini semua hanya tinggal sejarah.



Tidak ada lagi semangat juang dalam diri syabab dalam era sekarang.



Perlu bagi kita merungkai kesemua persoalan ini bertitik tolak dari diri kita sendiri dahulu.

Wallahua’lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan