Rabu, 3 November 2010

Mode ‘Exam’

Oleh : Ibnu Ghazali

Bismillahir Rahmanir Rahim

Di saat ini, rakan-rakan di pusat pengajian tinggi sedang ‘berperang’ menghadapi ‘final exam’. Saya doakan kalian bisa ‘bertempur’ dengan baik. Juga didoakan kalian mendapat kejayaan dunia dan akhirat. Dalam keghairahan ‘mengasah pedang’ (ulangkaji) di saat-saat akhir ini, janganlah kita lupa akan Allah SWT. Semua yang kita usahakan hanyalah asbab musabab ke arah kejayaan yang telah ditentukan oleh Allah SWT. InsyaAllah.


Di samping usaha, jangan kita memutuskan doa kepada Allah SWT. Sesungguhnya Allah SWT suka kepada hambaNYA yang tidak putus-putus berdoa. Mudah-mudahan usaha kita dibalas dengan ‘kejayaan sementara’ yakni keputusan cemerlang berupa 4.0/3.5^ (GPA/CGPA).
‘Practice makes perfect’. 
Ini adalah pengalaman peribadi saya.


Namun, apa yang ingin saya ingatkan adalah : Janganlah kita termasuk bersama golongan yang menuntut ilmu semata-mata untuk mendapat keputusan yang cemerlang. ‘Examination oriented’. Barangkali kita suka dan gembira apabila mendapat habuan yakni ‘pointer’ yang tinggi. Ya, memang itulah selayaknya jika usaha dan doa telah kita ikhtiarkan.


Tapi, jangan kita terperangkap dengan tipu daya di sekeliling. Kebahagiaan yang dikecapi hanya untuk sementara waktu sahaja. Kawan-kawan akan ‘respect’ dan memandang tinggi kepada kita hanya ketika itu sahaja. Apa alasan mereka memuji kita? Jawabnya kerana ‘pointer’ kita tinggi. Tahniah!


Wahai rakan-rakan yang kusayangi sekalian, ingatlah kita akan firman Allah SWT dalam Surah As-Saff maksudnya :


“Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?”


Jika dalam tempoh ulangkaji anda selalu tolong rakan-rakan dalam perkara berkait pelajaran, anda telah termasuk ke dalam golongan yang ‘mengatakan’.


Saya ingin bawa kalian untuk melihat perkara ini jika kita menuntut ilmu hanya untuk ‘exam’. Sekarang ini kalian sentiasa ‘berjaya’ dengan ‘pointer’ yang sentiasa tinggi. Tahniah! Cuba kita fikirkan adakah ‘pointer’ yang tinggi tadi selari dengan ilmu yang kita dapat? Jika ‘pointer’ Si A 4.0 setiap semester, manakala Si B pula hanya dapat skor 3.0 setiap semester bermakna ilmu Si A LEBIH daripada Si B. Si B tadi bodoh berbanding Si A. Adakah ini justifikasi kita untuk menilai seseorang itu berilmu ataupun tidak? Barangkali ya, tapi hanya untuk sebahagian kes terpencil.


Saya bukanlah anti-pelajar ‘anugerah dekan’. Secara peribadinya saya juga mampu untuk menandingi. Ha za min fadhli Rabbi.


Saya lebih suka memberi gambaran kepada rakan-rakan daripada aliran teknikal kerana saya adalah mahasiswa yang menuntut di universiti teknikal. Sekarang ini kita mampu untuk skor ‘pointer’. Tapi AWAS, ‘pointer’ kalian itu ibarat barah. Jika tidak dipantau akan merana badan. Saya lihat rata-rata pelajar yang sudah berada di ‘zon selesa’ akan mengabaikan peri penting ilmu itu sendiri. Hakikat sepatutnya berlaku bagi Si A (yang pointernya 4.0) tadi adalah dia lebih MANUSIA daripada Si B kerana Si B hanyalah berkelayakan 3.0.


Saya berani jamin tidak semua pelajar yang ‘grad’ mampu untuk memenuhi pasaran kerja (khususnya aliran teknikal). InsyaAllah jika tiada masyaqah saya akan tulis tajuk khusus berkenaan ‘matlamat menuntut ilmu untuk kerja’ (untuk panduan & iktibar diri sendiri). Mana tidaknya, jika dalam ‘final exam’ andalah ‘kaki tiru’. ‘Assignment’ jangan cakap lah. Bila sudah ‘grad’ nanti anda tidak akan mampu buat kerja. Sebab bagi pelajar teknikal, ilmu untuk buat kerja itu hanya diperoleh sewaktu sesi ‘latihan’ dalam kelas, bengkel dan kuliah.


Memang benar kebahagiaan ini hanyalah sementara. ‘Darjat’ kita diangkat oleh ‘manusia’ hanya sementara. Bezanya cukup ketara dengan orang berilmu. ‘Darjat’ orang berilmu akan diangkat oleh Allah SWT. Orang berilmu adalah orang yang benar-benar MANUSIA. Selamat menjawab peperiksaan akhir semester.



p/s : Boleh baca entri sebelum ini (Mahasiswa & Integriti) berkaitan teladan dalam kita menuntut ilmu.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan