Khamis, 8 Oktober 2009

Malik Bin Nabi

Malek Ben Nabi (1905 - 1973), seorang pemikir Algeria yang terkenal dari karya-karyanya tentang kondisi kebangkitan masyarakat Islam moden.



Kehidupan

Malek Ben Nabi dilahirkan di Constantine daripada sebuah keluarga miskin di Algeria konservatif masyarakat. Belajar di sekolah awam di Aljazair dan lulus pada 1925. Berangkat Paris selepas itu tetapi tidak berjaya untuk bekerja dan kembali pulang. Beliau bekerja sebagai pegawai di mahkamah keadilan pada 1927 di mana beliau mula memahami status negaranya.



Untuk tujuan belajar di Perancis , Beliau bergabung dengan sekolah sambungan wayarles untuk menjadi seorang pembantu jurutera. Kejuruteraan itu bukan pilihan utama, tetapi pada waktu itu biasiswa untuk Perancis hanya disediakan untuk pengajian teknikal tidak untuk bidang intelektual. Namun, ia memanjakan dalam pengajian teknikal serta kehidupan intelek di Perancis dan berkahwin dengan seorang gadis Perancis. Selama tempoh ini, ia mulai menerbitkan pandangan-pandangannya mengenai soalan kebangkitan dari sudut pandangan Islam.


Ia pindah ke Kaherah selepas pengumuman bersenjata revolusi Algeria pada 1954 di mana ia bertemu dengan hormat. Di Kaherah ia meneruskan pengeluaran intelek sehingga kemerdekaan Aljazair pada tahun 1962, ketika ia kembali pulang. Sekembalinya beliau dilantik sebagai menteri pendidikan tinggi hingga bersara pada 1967 selepas itu dia mengabdikan dirinya untuk meneruskan projek intelek.




Pemikiran Nya

Malek ben nabi telah mengungkapkan pandangan-pandangannya dalam kenangan bertajuk 'kenangan seorang saksi pada abad ke-'. Dia menjabarkan perjalanan intelektual dalam mencari pengetahuan dan ilmu pengetahuan dan dalam mencari alasan di balik hegemoni Eropah di dunia Islam secara umum dan Aljazair khususnya, dan secara luas kesan negatif daripada penjajahan dan politik pada Aljazair . Pada kesaksiannya, dia juga membahas kesalahan daripada revolusi Algeria dan kurangnya fikiran objektif yang menyokong untuk 'penyakit ujaran'.


Pada tahun 1963, selepas kembali ke Aljazair , Ia menyaksikan ilmu pengetahuan dan teknologi moden peradaban terbentang di depan matanya. Hal ini mendorongnya untuk merenungkan soalan budaya pada awal abad kesembilan belas. Pendekatannya sederhana, tidak meniru apa yang telah ditemui sebelum waktunya, tetapi lebih, mencari apa yang merupakan esensi dari kelahiran budaya dan tamadun.


Dari salah satu karya-karyanya, "The Conditions of Renaissance" (1948), beliau mendefinisikan budaya sebagai cara berada dan menjadi sebuah bangsa. Ini merangkumi estetika, etika, pragmatis, dan nilai-nilai teknikal. Ketika kandungan ini telah ditakrifkan secara jelas, baru kemudian bisa berbagai formulasi ide dilahirkan. Kelahiran idea-idea baru setara dengan masyarakat yang dinamik yang mengarah pada pergerakan semangat tamadun baru.


Dalam buku lain, "The Question of Culture" (1954), katanya, organisasi masyarakat, kehidupan dan gerakan, memang, yang kemunduran dan stagnasi, semua memiliki hubungan fungsional dengan sistem idea-idea yang wujud dalam masyarakat itu. Jika sistem itu adalah untuk perubahan dalam satu atau lain cara, semua karakteristik sosial lain akan mengikuti dan beradaptasi sesuai dengan arah yang sama. Ide, secara keseluruhan, membentuk sebahagian penting daripada cara-cara pembangunan di masyarakat tertentu. Berbagai tahap pembangunan di masyarakat seperti memang bentuk yang berbeza daripada perkembangan inteleknya. Jika salah satu tahap sesuai dengan apa yang disebut "renaisans", itu bererti bahawa masyarakat pada tahap menikmati sistem yang indah ide; suatu sistem yang boleh memberikan penyelesaian yang sesuai untuk masing-masing daripada masalah-masalah penting dalam masyarakat tertentu. Dia menambah bahawa idea-idea yang mempengaruhi kehidupan masyarakat tertentu dalam dua cara yang berbeza, baik mereka adalah faktor-faktor pertumbuhan kehidupan sosial, atau sebaliknya, peranan faktor penularan, dengan demikian memberikan pertumbuhan sosial agak sulit atau bahkan mustahil.


Malek Ben Nabi mengatakan bahawa dalam abad kesembilan belas, hubungan antara negara berdasarkan kuasa untuk kedudukan suatu bangsa tergantung pada jumlah kilangnya, meriam, armada dan sandaran emas. Namun, abad kedua puluh memperkenalkan perkembangan baru di mana idea itu dilaksanakan pada penghargaan quality sebagai nilai-nilai kebangsaan dan antarabangsa. Perkembangan ini belum sangat terasa di banyak negara-negara terbelakang, kompleks rendah diri mereka telah mencipta kegilaan bengkok dengan kriteria kuasa yang didasarkan pada objek.


Muslim yang tinggal di sebuah negara terbelakang tidak akan ragu merasa bahawa mereka lebih rendah kepada orang-orang yang tinggal di negara maju. Mereka akan beransur-ansur menyedari bahawa apa yang memisahkan orang-orang yang tidak jarak geografi, tetapi jarak dari alam lain. Sebagai hasil daripada rendah diri ini, umat Islam menganggap jarak ini dengan bidang objek. Mereka melihat situasi mereka sebagai suatu kekejian yang disebabkan oleh kurangnya senjata, pesawat terbang dan bank. Dengan demikian, mereka akan kehilangan rasa rendah diri keampuhan sosial, hanya mengarah ke pesimisme pada tahap psikologi. Pada tingkat sosial, hal itu akan mengarah pada apa yang kita miliki di tempat lain yang disebut takdis (penumpukan-up). Untuk mengubah perasaan ini menjadi berkesan memandu-force, umat Islam perlu menganggap keterbelakangan mereka ke peringkat idea-idea, bukan untuk yang daripada "objek", untuk pembangunan dunia baru semakin bergantung pada kriteria ideasional dan intelek.


Malek Ben Nabi kemudian mengkritik masyarakat Muslim hari ini anda sering jatuh ke negara minta maaf, di mana anggotanya terus mengomel tentang tamadun yang pernah dibina oleh nenek moyang mereka. Muslim cenderung lingkaran di sekeliling muat arkeologi purba, menggali harta karun masa lalu, bukan menjembatani kemajuan dengan yang baru.


Jelas pembetulan perlu diperbaiki. Meskipun menoleh ke belakang untuk apa yang telah dicapai dalam Keemasan Islam masih relevan, yang lebih penting ialah untuk dapat menghargai nilai-nilai politik dan budaya dan sistem model yang dilaksanakan oleh nabi masa lalu, kembali menafsirkan dan menerapkan kami masyarakat kontemporari. Memperkaya masyarakat adalah sebahagian daripada dinamika dalam Islam. Penjajahan fikiran telah mendorong Muslim terhadap keadaan moral dan psikologi pembusukan. Lagi dalam bukunya, "Islam dalam Sejarah dan Masyarakat" (1954), mengakibatkan kelumpuhan moral kelumpuhan intelek.

Bibliography
(Sebahagian senarai)
• Kondisi les de la renaisans (1948)
• Vocation de l'islam
• Le probleme des Ideas dans le monde Musulmán
• Le phénomène coranique
• La lutte idéologique
• L'Afro-asiatisme
• Islam et Democratie
• SOS Algerie
• Idée d'un commenwealth islamique
• Naissance d'une société
• Perspektif Algérienne
• Memoires d'un témoin du siècle, tome1 et tome2
• Le peranan du Musulmán dans le 20ème du Dernier tingkatan siècle
• l'Orientalisme et la Democratie dans l'islam
• Kontemplasi
• Le dans le Monde Musulmán de l'Economie

Dipetik Dari : http://www.arabphilosophers.com/English/philosophers/modern/modern-names/nabi.htmeMalek_Ben_nabi.htm

Tiada ulasan:

Catat Ulasan